Vet du vad en blogg är?
Om du inte gör det, har du kommit till rätt ställe.
1994, när bloggar först lanserades, var en blogg bara en personlig dagbok som människor delade online. I den bloggen kunde du prata om ditt dagliga liv eller berätta om saker du gjort.
Efter tid så såg många en möjlighet att kommunicera ut information på ett nytt sätt online. Således började den vackra bloggvärlden.
En blogg (en förkortning av ”weblog”) är en onlinejournal eller informationswebbplats som visar information i omvänd kronologisk ordning. De senaste inläggen visas först och högst upp.
Bloggen är en plattform där en författare eller skribent, eller en grupp författare kan dela sina åsikter om ett enskilt ämne.
Vad är syftet med en blogg?
Det finns många anledningar att starta en blogg för personligt bruk och några starka anledning att starta blogg för företag.
Blogga för företag, projekt eller något annat som kan ge dig pengar har ett mycket enkelt syfte! – Att ranka högre upp med din webbplats på Googles sökresultat (även kallat SERP). Du som har företag bör starta en blogg med egen domän, dvs inte använda någon bloggportal där du inte kan ha ett eget domännamn/webbadress, eftersom du vill att bloggen ska förknippas med ditt företag.
Företagsblogg för befintliga företag
Som företag behöver du lita du på att konsumenter fortsätter att köpa dina produkter och tjänster. Därför är det bra att skapa en företagsblogg för att hålla kvar kunder och bygga upp mer förtroende.
Företagsblogg för nya företag
Som ett nytt företag bloggar du för att hjälpa dig själv komma ut till nya potentiella kunder och fånga deras uppmärksamhet.
Utan att blogga kan din webbplats förbli osynlig online. En företagsblogg gör dig sökbar och konkurrenskraftig.
Huvudsyftet med en företagsblogg är att ansluta dig till relevant publik. Ett annat syfte viktigt syfte är att öka din trafik och skicka kvalitetstrafik till din webbplats.
Ju oftare och bättre dina blogginlägg är, desto större är chansen att din webbplats blir upptäckt och besökt av din målgrupp från Google, Bing eller sociala medier. Detta innebär att en företagsblogg är ett effektivt leadgenereringsverktyg.
Lägg till bra uppmaningar, dvs CTA – Call To Actions, och de kommer då att konvertera din webbtrafik till högkvalitativa leads. En företagsblogg låter dig också visa upp din bransch och bygga ett varumärke, så kallad branding.
När du använder din nischkunskap för att skapa informativa och engagerande inlägg bygger det förtroende hos din publik. Bra bloggande gör att ditt företag ser mer trovärdigt ut, vilket är särskilt viktigt om ditt varumärke fortfarande är ungt och ganska okänt. Bloggen säkerställer närvaro online och din webbplats auktoritet växer samtidigt och skapar då mer trafik genom Google och andra sökmotorer och sociala medier.
Bloggstruktur
Utseendet på bloggar har förändrats över tid och idag innehåller bloggar ett brett utbud av artiklar och widgets som utformas absolut bäst i WordPress.
De flesta bloggar innehåller dock fortfarande vissa standardfunktioner och struktur.
Vanliga funktioner som är typiska för en blogg innehåller:
- Rubrik med meny och navigeringsfältet
- Huvudinnehållsområde med framhävda och markerade inlägg eller senaste blogginläggen
- Sidofält med sociala profiler, favoritinnehåll eller uppmaning till handling, call-to-action
- Sidfot med relevanta länkar som ansvarsfriskrivning, sekretesspolicy, kontaktsida osv
Hur startsidan kan se ut för en blogg
Hur själva bloggstrukturen kan se ut för ett blogginlägg
Cirka 5 miljoner blogginlägg publiceras per dag
(Källa: Internetlivestats.com)
Med antalet aktiva bloggar som svävar runt 600 miljoner är det inte förvånande att över 5 miljoner blogginlägg publiceras dagligen.
Detta är exceptionellt högt när man tänker på att många bloggsidor faktiskt inte publicerar varje dag. Många bloggar publicerar bara några gånger i veckan, några gånger i månaden till och med.
Bloggar i Världen
Det finns mer än 600 miljoner bloggar på internet 2020 och att det är lönsamt att skriva blogg råder det ingen tvekan om, se framtagen statistik här nedan.
77% av människor läser regelbundet bloggar online
67,5% av bloggarna började sin karriär eftersom de ville tjäna pengar
Framgångsrika bloggare spenderar i genomsnitt 4 timmar på att skriva ett inlägg
67% av bloggarna som publicerar dagligen säger att de är framgångsrika
1 890 ord genomsnittlig blogginläggslängd bäst för SEO
97% av bloggarna använder sociala medier för att öka sina resultat
61% av onlineanvändarna i USA har köpt något efter att ha läst en blogg
Bloggar i Sverige
Sveriges äldsta fortfarande aktiva dagliga blogg är ”Sven Tycker” som började skrivas den 4 april 1997.
Källa: Wikipedia
53 procent läser idag bloggar i Sverige, vilket är en markant ökning sedan 2015, då endast 1% läste bloggar.
Antalet bloggare i Sverige har också ökat rejält de senaste 5 åren, men tydligen finns det ingen tydlig statistik idag på hur många bloggar som finns i Sverige.