Tips när du startar en blogg

En blogg har många fördelar, inte minst att det kan öka lönsamheten för företagare. En fristående blogg kan fungera som en extra inkomstkälla, för privatpersoner eller företag, men en blogg kan även användas för att nå ut till kunder och göra reklam för företaget.

Om du har funderat på att starta en blogg så finns det några saker som kan vara bra att tänka på innan. Här är våra bästa tips, som hjälper dig att komma igång med bloggen.

Eget webbhotell eller bloggportal – Starta en blogg med egen domän

Börja med att fundera över om du ska använda ett eget webbhotell eller en bloggportal. För företag är det ofta en bra idé att ha ett eget webbhotell, men även portaler har många fördelar – inte minst att de ofta är gratis att använda.

Om du är osäker på huruvida bloggandet är något för dig och ditt företag så kan det alltså vara en bra idé att börja med en bloggportal, och sedan gå över till ett eget webbhotell om det fungerar bra. Även på en bloggportal kan du använda ett eget domännamn, och när du sedan går över till webbhotell så kan du ta med dig domännamnet dit.

Bloggdesign

Även om innehållet på bloggen är viktigast så bör man inte glömma bort designen. En rörig blogg kan vara svår att läsa, vilket kan leda till att besökarna inte återkommer. En blogg bör vara estetiskt tilltalande och lätt att läsa och navigera sig igenom.

Men det här innebär inte att du behöver spendera lång tid på att designa bloggen, och att designen måste vara avancerad. Tvärtom – en enkel men stilren design kan fungera minst lika bra. Tänk enkelt, stilrent, snyggt och lättläst.

Om du vill göra något speciellt med bloggdesignen så kan du med fördel designa den utifrån din egen verksamhet. Utgå till exempel från företagets logga, eller något annat som passar ihop med företaget.

bloggdesign - börja blogga

Välj inriktning

Även om bloggen hänger ihop med ett företag så finns det många möjligheter när det gäller inriktning. Att inrikta sig på företaget kan bli för brett, eller tvärtom – för smalt. Här beror det förstås helt på vad du driver för företag, för en del företag passar det utmärkt att blogga om företaget i allmänhet. För andra passar det bättre att inrikta sig på något specifikt.

Det vi vill komma fram till är helt enkelt att det är viktigt nischa bloggen. Kanske kan du välja att blogga om en del av din verksamhet, eller om något som berör verksamheten? Självklart är det viktigt att det på ett eller annat sätt hänger ihop med ditt företag, men det är också viktigt att välja ett specifikt område – en nisch.

Blogga om det du kan

Det här hänger ihop med föregående punkt, och det är minst lika viktigt att tänka på. Blogga om någonting du känner till, något du verkligen kan. På så sätt blir innehållet på bloggen intressantare – kanske kan du lära ut något, eller dela med dig av intressanta tankar.

När allt kommer omkring så spelar det ingen roll hur mycket reklam du gör för din blogg och hur många som tittar in – det viktiga är att få läsarna att stanna kvar, och återkomma. Och för att göra det så måste du veta vad du bloggar om, och kunna skriva på ett intressant sätt.

Om du vill inrikta bloggen på något specifikt men inte känner att du har full koll på ämnet, då kan det vara en bra idé att låta någon annan sköta bloggen. Du kan antingen ta in någon för enstaka inlägg, eller låta andra sköta bloggen helt.

Uppdatera bloggen regelbundet

För att få återkommande besökare är det också viktigt att uppdatera bloggen regelbundet, gärna flera gånger i veckan. Uppdateras bloggen någon gång om året eller varannan månad, så kommer läsarna inte orka vänta på nästa uppdatering, och dessutom blir effekten av bloggen sämre.

Även här kan du med fördel ta in hjälp, om du känner att tiden inte räcker till. Om du vill uppdatera bloggen själv emellanåt så kan du kanske köpa in vartannat inlägg eller liknande, och själv skriva vartannat. Eller också så lämnar du över hela ansvaret till hyr en bloggare, så att du kan koncentrera dig på din verksamhet.

Ge det lite tid

En blogg är som sagt ett effektivt sätt att nå ut till potentiella kunder, öka lönsamheten eller skapa en extra inkomst. Men precis som allting annat så tar det lite tid, och det kommer inte att hända på en gång. Så ha tålamod och fortsätt uppdatera bloggen regelbundet med relevant och intressant innehåll. Om du dessutom jobbar på att sprida bloggen så kommer den med stor sannolikhet att fylla sitt syfte inom kort.

Lämna ett svar